עיקור חתולה – כל מה שצריך לדעת על עיקור חתולים

כל מה שחשוב לדעת על עיקור חתולה

עיקור חתולות הוא צעד חשוב על מנת להבטיח את רווחתן. התרבות של חתולים משמעה יותר חתולי רחוב, הזנחה, ואיכות חיים ירודה לבעלי החיים. הליך העיקור הוא פשוט, ללא סיכונים רבים לחתולה והוא אף תורם לה מבחינה בריאותית.

עיקור חתולה בלינסון לחיות וציפורים
עיקור חתולה בלינסון לחיות וציפורים

עיקור חתולים – שינוי תפיסה

בעבר חובבי בעלי חיים לא סברו כי ישנה חשיבות גדולה בעיקור חתולות. להפך, רבים זעמו על "נטילת הזכות" כביכול מהחיה ומניעת הזכות להורות. עם השנים יותר ויותר מבינים כמה נושא העיקור הוא חשוב הן לרווחתם של בעלי החיים והן לאיכות הסביבה. בהליכי העיקור אנחנו מונעים עודף חתולים ברחוב, שאינם נהנים מאיכות חיים מיטיבה.
חתולי רחוב הם למעשה חתולי בית שנזרקו לרחוב הם לא חיית בר. חתולים חסרי בית החיים בסביבת האדם מסמנים לעצמם טריטוריה וחיים בה. פעמים רבות הם ניזונים משאריות זבל, תרים אחר מחסה ומים. באופן טבעי, בעלי חיים אלו מתרבים.
החתולה מתייחמת שלוש פעמים בשנה ובכל פעם ממליטה 5-4 גורים. הרבייה שלה תלויה בכמות האוכל. חתולים שאוכלים הרבה ימליטו יותר והפוך. חתולה שיש לה גישה למעט מזון תמליט פחות או יותר פעם בשנתיים. חתולה שמאכילים אותה הרבה יכולה להמליט גם שלוש פעמים בשנה.
בסופו של דבר כמות ההמלטות אצל חתולים, בעיקר אצל חתולי הרחוב היא עצומה, והסבל בהתאם. לכן חשוב לעקר כדי לצמצם את האוכלוסייה.
ניתן לראות כי בשנים האחרונות, לאור המודעות ההולכת וגדלה לנושא העיקור, אכן הצטמצמה הילודה בקרב חתולי הרחוב, אך למרות זאת, הבעיה טרם נפתרה לגמרי.

מדוע עיקור חתולות כה חיוני?

  • מונע ריבוי לא רצוי ומצמצם את אוכלוסיית חתולי הרחוב שחייהם קשים וסובלים ממחלות, רעב והתעללות.
    מונע התקהלות לא רצויה של חתולים סביב מקורות מזון וסביבת מגורים.
  • מסייע בשליטה על זיהום הסביבה ופגיעה באוכלוסיות חיות הבר ובמיוחד במינים נדירים.
  • עיקור משפר את איכות החיים והבריאות של חתולים ביתיים ומונע התנהגויות לא רצויות.

לפי המשרד להגנת הסביבה, ברשויות מקומיות שבהן יש חובת חיסון חתולים – יזכו גם בעלי החתולים המסורסים או מעוקרים בהנחה של 50% מאגרת החיסון.

עיקור חתולה – הליך פשוט ומהיר

ניתוח לעיקור חתולה הוא ניתוח פשוט. במהלכו הווטרינר מרדים את החתולה וכורת את הרחם ואת השחלות כדי שלא תוכל להמשיך ולהתרבות. חשוב כי במהלך הניתוח יוצאו מגופה של החתולה גם השחלות וגם הרחם, כי אם לא כן, יתכנו הפרשות הורמונליות שעלולות לייצר בעיות בריאותיות.
מדובר בהליך פשוט יחסית, שכן החתולות קטנות יותר פיזית. בנוסף, העובדה שמדובר בניתוח כל כך שכיח, משמעה שמרבית הווטרינרים מנוסים מאוד בביצוע ההליך ועל כן, הסיבוכים הם חריגים ונדירים.

עיקור חתולה בזמן ייחום

ניתן לעקר חתולה בכל שלב בחייה, החל מגיל 4 חודשים, אך מומלץ להמתין מספר חודשים כדי שאיברי המין יגיעו לבגרות מלאה.
ניתן גם לעקר חתולה לפני הייחום הראשון, בזמן ייחום, לפני או אחרי המלטה.
עיקור הן אצל חתולים והן אצל כלבים אף תורם לבריאותם. בפרט בולט הדבר אצל כלבות. במחקרים נמצא כי כאשר מעקרים אותן בטרם הייחום הראשון הן סובלת ב-80 אחוז פחות מגידולים מאשר כלבות שלא עברו עיקור.
ככל שהעיקור מתבצע בשלב מוקדם (אבל לא יותר מדי מוקדם) הדבר תורם לבריאות החיה. הדבר נכון גם לגבי חתולים, אולם לגביהן אין סטטיסטיקה מחקרית מספקת.
פרט לגידולים, חתולה שעברה עיקור בגיל הצעיר, צפויה לסבול פחות מבעיות הורמונליות מאשר חתולה שלא עברה עיקור והמליטה.

עיקור חתולה – החלמה

לאחר הליך העיקור החתולה צפויה להיות מטושטשת במהלך 24 השעות הקרובות. התנהגות חתולה אחרי עיקור תהיה התנהגות שקטה יותר מביום יום. במרבית המקרים אין כאבים, אך לעיתים צפויה נפיחות.
כעבור שבועיים על החתולה להגיע לביקורת אצל הווטרינר לצורך הוצאת התפרים.

תופעות לוואי אחרי עיקור חתולה

פרט לטשטוש שחולף שעות ספורות לאחר הניתוח, אין כמעט תופעות לוואי המיוחסות לעיקור. גם בהיבט של סיבוכים, הם נדירים מאוד. במידה והניתוח מתנהל כפי שהוא צריך, אז אין סיבה שייווצר זיהום או כל סיבוך אחר.

עיקור חתולה בבלינסון לחיות וציפורים – מרפאה וטרינרית בקרית אונו

המרפאה הווטרינרית בלינסון לחיות וציפורים מטפלת במסירות אין-קץ במגוון רחב של חיות.
בסניפי המרפאה ישנם וטרינרים מנוסים ומהימנים, אשר שמים דגש על רפואה מונעת ומעניקים טיפול רפואי מקצועי ומתקדם לכל חיה וחיה.
מנהל המרפאה. סיים את לימודי הרפואה הווטרינרית בקליפורניה שבארצות הברית בשנת 1968. בשובו לארץ הוא הביא עמו ידע ומיומנות ברמה בינלאומית, לרבות שיטות אבחון מתקדמות.

ד"ר קמינסקי היה חלוץ בכל הנוגע לניתוחי עיקור, בשיתוף אגודת צער בעלי חיים בתל אביב-יפו, והחדיר לתודעת הציבור את חשיבות עיקור כלבות וחתולות להפחתת מספר החיות העזובות.

למאמרים נוספים
היפוך קיבה אצל כלבים

היפוך קיבה אצל כלבים

היפוך קיבה (Gastric Dilatation and Volvulus – GDV) היא תופעה חמורה ומסכנת חיים אצל כלבים, במהלכה מתרחשת התרחבות חריגה של

גזירת ציפורניים לכלבים

גזירת ציפורניים לכלב

גזירת ציפורניים היא חלק חיוני בטיפוח כלבים, הרבה מעבר ליופי בלבד. מדובר בהליך שחשוב גם לבריאותו של הכלב וחלק מהותי

סירוס כלב

סירוס כלב – כל מה שחשוב לדעת

פגיעה בכלב, עידוד תוקפנות ועוד מיתוסים רבים נקשרו לפעולה כירורגית זו. בפועל, מדובר על השפעה חיובית וטובה לטווח הקצר והארוך.

דילוג לתוכן