היפוך קיבה אצל כלבים

היפוך קיבה (Gastric Dilatation and Volvulus – GDV) היא תופעה חמורה ומסכנת חיים אצל כלבים, במהלכה מתרחשת התרחבות חריגה של הקיבה וסיבוב שלה סביב צירה. כתוצאה מכך, נחסמים זרימת הדם, מעבר המזון לקיבה ולמעיים, וכלי הדם והאיברים הפנימיים נדחסים. זהו מצב בריאותי מסוכן עבור הכלב ויש לטפל בו בדחיפות. לרוב, הדרך לטפל בתופעה היא באמצעות ניתוח מורכב, שההחלמה ממנו היא ארוכה ומצריכה השגחה. במאמר זה נפרט על התופעה, על הסיבות להיפוך קיבה בכלבים, התסמינים ודרכי הטיפול.

היפוך קיבה אצל כלבים

מה זה היפוך קיבה אצל כלבים?

היפוך קיבה הוא מצב רפואי חמור אצל כלבים כאשר הקיבה מתנפחת ומתפתלת סביב עצמה. ברגע שהקיבה מתפתלת, היא מתחילה במהירות להתמלא בגזים, דבר ה גורם לנפיחות חמורה ומסכנת חיים.

ההידרדרות במצבו הרפואי של הכלב הוא מהיר לאחר היפוך קיבה. ההיפוך גורם ללחץ בתוך חלל הבטן, ולוחץ גם על האיברים הפנימיים בתוך הבטן. בנוסף, היפוך קיבה בכלבים גורם ללחץ על הסרעפת ובית החזה ולקשיי נשימה.

במקרים רבים, כאשר מתרחש היפוך קיבה בכלבים, אז גם הטחול מתהפך, אז נחסמים גם כלי הדם ברמה מסכנת חיים באופן מיידי.

היפוך קיבה בכלבים תסמינים

  • נפיחות (בטן נפוחה)
  • ניסיונות הקאה
  • ניסיונות לשלשל

כאשר מתרחש היפוך קיבה אצל כלב, התסמינים נוטים להתחיל באופן פתאומי מאוד, ולהחמיר במהירות. כלבים נמצאים בסיכון גבוה יותר לאחר שהם אכלו או שתו הרבה, במיוחד אם הם מיד מתחילים להשתולל ולרוץ, כלומר מבצעים פעילות גופנית. על כן, במידה והכלב מראה תסמינים כמו ניסיונות לשלשל ולהקיא ובטנו נפוחה, פנו בהקדם לווטרינר לצורך אבחנה וטיפול.

מה התנאים להיפוך קיבה

ממה נוצר היפוך קיבה בכלבים? הסיבות לכך אינן ברורות. יש מי שסוברים שמדובר בתופעה שמתרחשת כאשר הקיבה חצי ריקה, אך יש לכך דעות מנוגדות. יחד עם זאת, במקרים רבים היפוך קיבה מתרחש כאשר הכלבים משתוללים וקופצים.

היפוך קיבה אצל כלבים – גורמי סיכון

גזע – ישנם סוגי כלבים שאצלם התופעה של היפוך קיבה שכיח יותר. לרוב מדובר בכלבים גדולים ובעלי חזה עמוק כמו דני גדול, רועה גרמני כלבי גרייהאונד ואצל רוב הגזעים הגדולים.

פעילות גופנית סביב זמני הארוחה – פעילות גופנית נמרצת או נסיעה ברכב לאחר ארוחה יכולה להגביר את הסיכון להיפוך קיבה.

אכילה מהירה – אכילה מהירה ובלימת אוויר יכולים להגביר את הסיכוי להיפוך קיבה אצל כלבים. האכילו את הכלב מספר ארוחות קטנות במהלך היום ולא בארוחה אחת גדולה והאכילו בתערובת של מזון רטוב ויבש.

האכלה מגובה – האכלה מהרצפה, לא מקערה מוגבהת. בעבר המליצו על האכלת הכלבים דרך קערה מוגבהת, אך מחקרים הראו כי הדבר מגביר את הסיכון להיפוך קיבה.

גמיעת מים – שתיית מים מרובה בבת אחת יכולה להגביר את הסיכוי להיפוך קיבה. נסו לעודד את הכלב לשתות מעט ולעתים קרובות (אך לעולם אל תמנעו מים).

כלבים מתרגשים/עצבניים – כלבים מתרגשים ועצבניים נוטים להיות מועדים יותר להיפוך קיבה.

כיצד מטפלים בהיפוך קיבה בכלבים

היפוך קיבה אצל כלבים הוא מצב רפואי חמור ומסכן חיים ויש לפעול במהירות. עם הופעת התסמינים יש לפנות בהקדם לאבחון רפואי של ווטרינר ולטיפולו. זמן הוא קריטי בטיפול בהיפוך קיבה אצל כלבים, וככל שנמתין יותר, כך הנזק שייגרם רב יותר והסיכוי לתמותה גדול יותר.

במצבים של היפוך קיבה בכלבים קיימות שתי אפשריות טיפול – החדרת צינור וניתוח. בחירת הטיפול תלויה בחומרת המקרה ובמרבית הפעמים, אין ברירה אלא לנתח.

החדרת צינור: במקרים מסוימים, אם מבינים שהתרחש היפוך קיבה בזמן, ניתן להחדיר צינור ולרוקן את האוויר מחלל הקיבה ולבצע שטיפת קיבה. בחלק מהמקרים הקיבה חוזרת לעצמה לאחר השטיפה. יחד עם זאת, במידה וגם הטחול התהפך, זה כבר מחייב בניתוח.

ניתוח: כפי שצוין, במרבית המקרים אין ברירה אלא לבצע ניתוח. ניתוח להיפוך קיבה אצל כלבים הוא מורכב וקשה. מדובר במצב רפואי לא פשוט והנזקים שנגרמים לכלב מסביב הם מאוד גדולים. כך שגם לאחר הניתוח, ב- 24-48 שעות שלאחריו, הכלבים עדיין בסכנת חיים. זאת, בשל הנזקים שנגרמו לכבד ולאיברים פנימיים נוספים, כשלא פעם הנזק בא לידי ביטוי רק מאוחר יותר.

ניתוח היפוך קיבה בכלבים

במהלך הניתוח מרוקן הרופא המטפל את הקיבה של הכלב ומחזיר אותה למקומה. גם את הטחול אפשר לפעמים להחזיר למקומו, אבל לא פעם, מצבו אינו מאפשר זאת ויש להוציא אותו.

לאחר הניתוח הכלב צריך להיות בפיקוח לפחות 24 שעות, עליו לקבל נוזלים, טיפול תרופתי ואנטיביוטיקה. לעיתים, תלוי במצב, יקבל הכלב גם משככי כאבים, אף שלרוב, כלבים פחות סובלים מכאבים לעומת בני אדם.

לא פעם, במהלך ניתוח להיפוך קיבה, מדביקים את הקיבה לדופן של חלל הבטן, כדי שהיפוך נוסף לא יקרה בעתיד. דרך הדבקת הקיבה מונעים ממנה מלנוע במרחב.

החשוב ביותר לאחר הניתוח הוא בנוזלים הניתנים לכלב.

חושדים בהיפוך קיבה אצל הכלב? זה מה שעליכם לעשות

במידה ואתם מבחינים בנפיחות בבטן הכלב, או במידה ואתם מבחינים שהוא מנסה להקיא ולשלשל או שקשה לו לנשום – פנו בהקדם לצורך אבחנה וטיפול מהיר.

טיפול מהיר עשוי להציל את חיי הכלב!

למאמרים נוספים
גזירת ציפורניים לכלבים

גזירת ציפורניים לכלב

גזירת ציפורניים היא חלק חיוני בטיפוח כלבים, הרבה מעבר ליופי בלבד. מדובר בהליך שחשוב גם לבריאותו של הכלב וחלק מהותי

סירוס כלב

סירוס כלב – כל מה שחשוב לדעת

פגיעה בכלב, עידוד תוקפנות ועוד מיתוסים רבים נקשרו לפעולה כירורגית זו. בפועל, מדובר על השפעה חיובית וטובה לטווח הקצר והארוך.

גידול אצל כלבים

גידול אצל כלבים: כל מה שצריך לדעת

גידול הוא הצטברות חריגה של רקמה בגוף. גידולים יכולים להיות שפירים או ממאירים. גידולים שפירים אינם מתפשטים לאיברים אחרים, ואילו

דילוג לתוכן